Tue, 18 Apr 2006

Защо отказвам да ползвам ICQ

  1. Не е приемливо един популярен комуникационен протокол, използван от гражданите за да общуват помежду си, да бъде държан в ръцете на едно-единствено частно лице. За разлика от всички останали протоколи, на които днес се основава световната мрежа (SMTP, FTP, HTTP, и т.н.), протоколът на ICQ не е, и никога не е бил публикуван официално. Това значи нещо много просто – AOL Time Warner (доставчиците на услугата ICQ) не желаят да знаете структурата на информацията, която обменяте. Съобщенията, които изпращате, не ви принадлежат. Познанието Ви няма право да се разпростира върху тях. Не ви е разрешено да ги схващате.
  2. Проблемът, породен от враждебното отношение на AOL Time Warner към потребителите, не може да бъде разрешен с доброволните усилия на обществото. През годините редица инженери са се опитвали да отгатнат структурата на протокола и да публикуват резултатите си. Положените усилия са довели до добиването и натрупването на знание, даващо възможност да бъдат разработени програми, които осъществяват връзка със сървъръте на ICQ. Обикновено това са програми, които всички ние можем да изпъляваме, изучаване, разпростаняване и променяме според нуждите си. Забележете, че алтернативните свободни клиенти на ICQ съществуват не заради добрата воля на доставчика (AOL Time Warner), а въпреки нея. За да попречи на функционирането на независимите реализации, доставчикът постоянно променя протокола тихомълком, оставяйки потребителите без услуга и принуждавайки доброволците постоянно да променят и нагаждат своите реализации в опит да догонят промените. Този сизифовски труд е предварително обречен на неуспех. Очевидно това не е пътят, по който може да бъде решен този проблем.
  3. Като съзнателно пречат на свободните независими реализации да взаимодействат с услугата, AOL Time Warner показват, че не желаят просто да използвате тяхната услуга, а нещо много повече – те искат да изпълнявате тяхната тайнствена програма на вашия собствен компютър. На мен обаче не ми харесва идеята компютърът ми да изпълнява програма, чийто автор настоява да не знам какво прави. Това просто не е редно, и аз отказвам да го допусна. Горещо ви препоръчвам да не го допускате и вие.
  4. Не можете да говорите на четири очи. Ако водите частен разговор с друг човек през ICQ, и си мислите, че никой не ви гледа – грешите. Съобщенията ви отиват до сървърите на AOL Time Warner в явен (за AOL) вид. Дали се записват, анализират и какво изобщо се случва с тях, не ви е дадено да знаете. Помислете така: дори и да не казвате нищо важно, дори и в момента да не ви подслушват, това е една добре изградена и широко разпространена система за подслушване.
  5. Дори и проблемите с протокола и криптирането да бъдат разрешени, ICQ е централизирана услуга, а не публична мрежа. Абонатите на ICQ могат да се свързват само с други абонати на ICQ. На пръв поглед може да звучи нормално и логично, но нека си представим за момент как би изглеждала електронната поща ако следваше този модел. Да речем, потребителите на един пощенски сървър щяха да могат да изпращат писма само на другите потребители на същия пощенски сървър. Или потребителите на един доставчик на Интернет да могат да отварят и четат само страниците, които са разположени на сървърите на същия доставчик. Това няма да е Интернет, а частна мрежа тип CompuServe или Prodigy, които съществуваха за кратко през 90-те. Тогава, ако искате да общувате с хората по света, няма да можете просто да използвате пощенската си кутия, а ще трябва да сте абонат на много пощенски сървъри едновременно и да имате кутии и адреси във всеки един от тях – защото никога няма да знаете дали утре няма да ви се наложи да пишете на човек, който е абонат на друг сървър, или дали абонат на друг сървър няма да поиска да Ви пише. Ситуацията със съвременните „развити“ услуги за обмен на мигновени съобщения е точно такава – нима повечето потребители нямат едновременно акаунти в ICQ?, Yahoo! или MSN?!

Не бива да отлагам повече

Всеки ден, в който „влизам“ и участвам в услугата ICQ (и другите като нея), аз правя тази услуга малко по-привлекателна за моите познати. Всички искаме да се свържем един с друг. С участието си аз добавям някаква стойност, прибавям още една причина познатите ми да ползват ICQ – тъй като те знаят, че могат да ме намерят там. Аз участвам заради тях, а те участват (и) заради мен. Този порочен кръг трябва да бъде прекъснат по някакъв начин.

Поради изброените причини от днес спирам да използвам ICQ. Ако някой иска да говори с мен синхронно, може да използва Jabber. Моят Jabber ID е kaloian@jabber.minus273.org. Също така редовно кисна във виртуалната кръчма „Морски вълк“ (морскивълк@conference.jabber.minus273.org) и е сравнително лесно да бъда открит там.

Ако нямате акаунт в Jabber, можете да си направите такъв в някой от известните публични сървъри или (защо не?) да си вдигнете собствен сървър – има свободен софтуер за тази цел. Аз лично използвам услугите на jabber.minus273.org, който има добра видимост от България, но това си е лично мое предпочитание.

Разбира се, почти винаги е по-добра идея да ми пишете поща на kaloian@doganov.org.

Защо отказвам да ползвам ICQ

Браво!

С огромно удоволствие прочетох този пост! Изключително добре структурирано и ясно изразено мнение, което си заслужава да бъде прочетено от повече хора! Поздравявам те за прекрасното решение и всичко най!

Изпратено от Ванката на Mon Apr 17 00:11:13 2006


Защо отказвам да ползвам ICQ

Thumbs up! Добър разбор ;)
Най-правдоподобното оправдание на заблудените от ICQ, Y!, MSN и подобните простотии е, че най-ценното в една комуникационна услуга е разпространеността й. И затова макар някои да казват "да бе да, джабер е по-качествена услуга", продължават да киснат в "кюто".
А всъщност "разпространеността на нарушението не го оправдава" и търговията с роби (например) също е била много разпространена и определено много доходоносна, полезна и удобна. Най-ценното в такива мрежи е качеството им, не разпространеността. Който иска да може да общува, нека използва джабер. Който пък иска да използва "нещо разпространено", да си остане с "кюто". ;)
Респект и успех в начинанието! Аз също опитвам да не влизам през други протоколи, но понякога ми се налага. Амбицираш ме да "се стегна" и да изтрия транспортите от домашния ми джабер-сървър... ;)

Изпратено от turin на Mon Apr 17 10:32:08 2006


Защо отказвам да ползвам ICQ

Хм, аз вече повече от година съм без ICQ (което ползвах само за работа) и се чувствам прекрасно. Смърт на собственическите протоколи!

Изпратено от Явор Доганов на Mon Apr 17 15:30:08 2006


Защо отказвам да ползвам ICQ

И аз опитах да спра използването на icq миналата година, но за съжаление се провалих - голяма част от бизнес контактите ми ползват точно това. Разбира се, нищо не ми пречи да опитам пак. :)
Да не говорим какъв pain in the ass е поддръжката на транспортите на jabber.minus273.org... Не се учудвайте, ако в скоро време ги спра.

Изпратено от Никола на Tue Apr 18 11:53:11 2006


Коментара на Алекс Панов по темата на Доганов

Бил съм в твоята компания и поне донякъде те опознах. Ти си единствения човек който познавам в компютърджийските среди който си отстоява до последно мнението. Вярно е че и при тебе отстояването на тези мнения не накърнява финансовия ти статус. Аз се боря също на същия фронт както ти но ти си на фронтовата линия а аз съм финансист и съм в тила... При мене е нужно да правя компромиси защото съм се наврял в такива среди!!! Желая ти здраве и любов в семейството ти.

Изпратено от Алекс Панов на Tue Apr 18 12:16:22 2006


Защо отказвам да ползвам ICQ

@Ванката, Панов:  благодаря за добрите думи.

@turin, Никола: за да намалите сътресението, номерът е преди това да мигрирате по-важните си контакти към Jabber.  При мен този процес тече от години – тази седмица, след изтриването на ICQ и MSN в roster-а ми останаха 80 контакта.  Не е зле – вече имаме достатъчно развита Jabber-мрежа и от ден на ден става все по-лесно е да се премине изцяло на Jabber.  Ако го бях направил преди 2 години, контактите ми щяха да са не повече от 10.

@Никола: а използват ли се реално транспортите на jabber.minus273.org? Аз лично ги ползвах много, но не знам колко други хора правят като мен. Обикновено като че ли хората предпочитат да ползват многопротоколни клиенти, а не транспорти от страна на сървъра.

@Явор: съгласен съм.  За мен беше важно да напиша основанията си, да обясня на хората, че проблем съществува и да ги подтикна да направят същото.

Изпратено от Калоян Доганов на Wed Apr 19 13:58:05 2006


Към: Защо отказвам да ползвам ICQ

Като стана въпрос за бизнес контакти (визирам написаното от Никола Колев), искам да спомена, че сървърския софтуер за реализация на Jabber/XMPP може да е в основата на бизнес решения, при които дадена компания има на разположение Jabber/XMPP сървър и провежда криптирана комуникация client<-->server с цел защитена комуникация между служителите си.

Мисля, че Калоян е един добър тестер на точно едно такова решение, за което с него решихме, че не е нужно да предлага "транспорти" на собственически протоколи.

Изпратено от Beco на Sun Apr 30 00:34:56 2006


Защо отказвам да ползвам ICQ

Totalna boza! Pichove vsichkite ste za 4 km. Po idiotska statia ne sum sreshtal. Bla -bla - ble i na karaia reklama na druga podobna mreja. Plitko, Plitko, ta chak se chudia na tezi deto sa si dali mnenieto otdolu, kak sa se vrurzali na podobna plitka izmama.
Razbiram da pluete po ICQ-to ako e plateno ama to e FREEEEEEEEEEEEEEEEE. Osven tova totalna luja e e che vruzkata stava prez server. Tova e taka samo ako ne moje da se osushtestvi direktna vruzka mejdu 2-ta kompa. Inache oshte takuv server ne sa izmislili deto shte poeme tozi ogromen trafik - vervaite mi. Puk i ne e viarno che pichovete ot AOL neiskat da si sudeistvat s drugi kolegi - primera s ABV.BG i ICQ na Bulgarski e dosta pokazatelen v sluchia. Picha e prosto porednia lamer pojela da iztukne se be si po nekuv nachin. I vse pak ne iskam da me raberete gresho ne zashtitavam samo ICQ, a i Yahoo, MSN, GoogleTalk, skype - etc. Protokolut si e tiahna sobstvenost ako iskat shte go publikuvat, tova e vse edno da si iznesete televizorut na ulicata shtoto vashiat e nai hubav kvartala i zatova vsichki triabva da gledat televizia na nego. Absurd. Primerut s E-mail clientite i Internet dostavchicite e neudechen zashtoto tam protokolite sa publichni, a tuk ne sa. Izobshto porednata LAMERSKA boza.

Изпратено от Ivan Petrov (LordJohn) на Tue May 23 14:13:16 2006


Защо отказвам да ползвам ICQ

@ Ivan Petrov (LordJohn)
Явно не си наясно какво означава свободен софтуер.
"Free software is a matter of liberty, not price. To understand the concept, you should think of 'free' as in 'free speech', not as in 'free beer'." За повече информация -> http://www.fsf.org/licensing/essays/free-sw.html

А относно връзката - пробвай да ползваш icq като са им паднали сървърите. Успех!
За бозавото ABV ICQ няма да коментирам. Сменя например icq паролата с тази от abv акаунта ти без да пита. Много хитро.

Също така, примерът с електронната поща е доста удачен, защото сравнява един отворен протокол със затворен такъв. А и jabber следва логика подобна на тази на електронната поща.

Иначе Калоян се аргументира защо е против собственическите протоколи и предоставя алтернатива на тях - jabber, които е отворен протокол. Това е правилния и интелигентен подход, а не да плюеш без да предлагаш решение и да обиждаш.

Добре ще е и да пишеш на кирилица, която засега е официалната азбука в Република България ->
http://www.6lyokavitza.org

Изпратено от Искър Енев на Thu Jul 13 12:35:32 2006


Защо отказвам да ползвам ICQ

@ LordJohn:
Е бива глупави и безсмислени изказвания но това направо разбива мозъци. ABVicq не е програма различна от стандартното icq, това че в нея пише на български и има някои допълнителни нашенски бозливи решения си е въпрос на догор. Идеята е, че функционалната част на програмата си остава непроменена. Изпозва се същият затворен транспортен протокол. Използва се същия затворен код. Разликата е, че нашенското нещо е обогатено с нови бъгове, но тва е друга тема.
...и как може да претендираш с по-добри знания, разбирай КИ (коефициент на интелигентност) с тази мазаница от латински букви и български език. Едно е да допускаш грешки, друго е да пишеш на шльокавица.

Изпратено от ДСТ на Wed Oct 17 13:48:24 2007


Защо отказвам да ползвам ICQ

the best thing i like in your post is as you described that 83-640 dumps Проблемът, породен от враждебното отношение на AOL Time Warner към потребителите, не може да бъде разрешен с доброволните усилия на обществото.642-062 dumps През годините редица инженери са се опитвали да отгатнат структурата на протокола и да 646-656 dumps публикуват резултатите си.

Изпратено от robinss на Tue Jan 12 06:05:22 2010



Заглавие:

Име:


Е-поща:


URL:


Моля, въведете думата „HAM“ (на латиница):


Коментар: